Barefoot

Blootvoets lopen met schoenen aan; dat klinkt tegenstrijdig! Toch is het mogelijk met speciaal ontwikkelde ‘Barefootschoenen’.  
Veel mensen lopen thuis het liefst op blote voeten, maar in weer en wind of in de stad op blote voeten lopen zullen maar weinig mensen doen. Barefootschoenen geven het intense gevoel van op blote voeten lopen, maar bieden wel bescherming zonder de bewegingsvrijheid van de voet te beperken.

 

Barefoot of gewoon?
In gewone schoenen geven de schoenen de vorm en de stevigheid aan de voeten. De voeten moeten zich aanpassen aan de vorm van de schoen en worden ook lui omdat ze zelf niet hoeven te werken. Onder vrijwel elke gewone schoen zit een hakje wat de stand van het bekken en de rug beïnvloedt. Er is dan geen natuurlijke houding meer en de voet zit opgesloten.
Barefootschoenen geven geen steun, dus moeten de spieren, pezen en andere onderdelen van voeten en benen weer zelf het werk doen. Ze geven wel optimale vrijheid, dus alle tenen (ook die een beetje anders dan ‘normaal’ staan) hebben de volledige ruimte. De tenen worden  gestimuleerd om allemaal afzonderlijk te gaan werken.
Net als bij ‘gewone’ schoenen (maar wat is eigenlijk gewoon?) zijn er verschillende merken van Barefootschoenen. Ze zien er verschillend uit, zijn soms ook voor verschillende doeleinden, maar hebben gemeen dat ze de voeten de ruimte geven.
Patipada verkoopt nu nog alleen het merk Leguano, maar de kans is groot dat er nog andere merken volgen.



Je houding verandert
Wanneer je op Barefootschoenen loopt verandert je houding vanzelf. Zoals gezegd heeft de schoen geen hak en hebben je voeten volledig de ruimte. Daardoor kom je letterlijk – maar ook figuurlijk! – anders op je voeten te staan.
Wanneer je voeten goed staan heeft je bekken ook de ruimte. En ons natuurlijke, lichamelijke zwaartepunt ligt in het bekken, het is je basis. Het bekken is een soort schaal. Als de schaal schuin staat (wanneer je op hakken loopt, met samengeknepen billen, met voorover gekanteld bekken of om pijn te ontwijken ) moeten er allerlei spieren gaan werken om de schaal een beetje in balans te houden. De wervelkolom gaat ook een bocht maken om je hoofd recht te kunnen houden. Er moet door je lichaam heel hard gewerkt worden. Een wankele basis!
Als je bekken recht staat, zonder aanspanning van spieren, heeft het de volledige vrijheid en flexibiliteit om te bewegen en alle schokken van lopen, hoogteverschillen etc.  soepeltjes op te vangen.
Dus vrije voeten geven ook een vrij bekken en daardoor een vrije houding. Dat voel je niet alleen in je lijf, maar ook in je gevoel van welzijn. Je staat letterlijk en figuurlijk anders in de wereld.

Steunzolen, voetklachten, rugklachten en meer
Draag je steunzolen, dan kunnen de Barefootschoenen zeker goed voor je zijn! De steunzool lost een bepaald probleem aan je voet op, maar je voet wordt niet gestimuleerd om het zelf op te lossen. Het lopen op Barefootschoenen prikkelt je voet om actief te zijn en zichzelf te corrigeren. Het is vaak wel nodig om de voet de tijd te geven om weer een goede spierspanning op te bouwen en actief te worden na misschien wel jaren van inactiviteit.
Hetzelfde geldt voor een vergroeiing van de grote teen, de Hallux Valgus. De teen zal niet zomaar weer recht gaan staan, maar de spieren rond de teen worden weer actief. Verder heeft de teen alle ruimte en wordt niet verder in de vergroeide stand gedrukt.
Ook knie- en rugklachten lossen zich niet zelden zelf op als gevolg van een goede, open en flexibele houding. Onnodige spierspanning als gevolg van een verkeerde of verkrampte houding wordt voorkomen. Zo krijgen de gewrichten of andere onderdelen van knie of rug de ruimte voor een goede doorbloeding waardoor klachten voelbaar verminderen.
Zelfs hoofdpijnklachten zullen verminderen of verdwijnen als de basishouding goed is.

Wat kun je er allemaal mee doen?
Op Barefootschoenen kun je de marathon lopen, de vierdaagse, bergbeklimmen, naar je werk of onder je trouwjurk dragen!
We hebben ervaring met mensen die lange afstanden hardlopen of wandelen op Barefootschoenen. Natuurlijk vraagt dat wel om training en gewenning van de voeten.
Bergbeklimmen is veel makkelijker als je barefoot loopt. Je hebt meer grip en je voeten kunnen zich makkelijker vormen naar de stenen en keien waar je op of over moet stappen. Een grote stugge bergschoen heeft geen enkele flexibiliteit en aanpassingsvermogen aan de ondergrond. We vergelijken het wel eens met ‘alsof je met bokshandschoenen piano speelt’.
Mensen die op hun werk veel moeten lopen zullen zeker minder vermoeid zijn als ze barefoot lopen.
En erop trouwen…tja, dat is een keuze, maar zal je in elk geval een nog fijner gevoel geven!